Univerzalni saobraćajni znak koji je širom sveta istog oblika i boje, prosto rečeno predstavlja crveno svetlo na semaforu koje je stalno upaljeno. STOP znak obaveštava vozače da se moraju potpuno zaustaviti jer je vidljivost na raskrsnici jako loša i da mogu da nastave kretanje samo ako je sve oko njih čisto.
Vožnja po Beogradu ili po Srbiji direktno se kosi sa navedenom teorijom. Ja još uvek ne znam zašto ne volimo da se zaustavljamo kod STOP znaka.
Da li smo u stanju večite žurbe? Da li samo prkosimo propisima? Da li smatramo da je nepotrebno zaustavljati se jer vidimo da drugih učesnika u saobraćaju nema?
Sigurno razlog nije smanjenje zagađenja čovekove sredine većom količinom izduvnih gasova koji se emituju prilikom pokretanja vozila iz mesta.
Vrlo često se pred znakom STOP ponašamo kao da se nalazimo pred znakom trougla pred kojim nije obavezno zaustavljanje.
Jedan od primera nepoštovanja STOPa može biti petlja kod Konjarnika na kojoj se svakodnevno isključujem sa autoputa i svakodnevno, na dve uzastopne raskrsnice na kojima imam prednost, igram lutriju hoće li se drug na drumu sa STOPom zaustaviti ili neće. Bespotrebno stresna situacija.
Kako se ovaj problem rešava u svetu?
Na mnogim putevima po Evropi znak STOP zamenjen je obrnutim trouglom a klasične raskrsnice zamenjene su kružnim tokovima što ubrzava odvijanje saobraćaja i povećava bezbednost učesnika prilikom ukrštanja puteva.
U Americi je STOP zastupljeniji nego u Evropi. U Kaliforniji funkcioniše sistem u kojem svaki od puteva koji se sliva prema raskrsnici ima STOP znak. Nema puta sa prvenstvom prolaza. Situacija se rešava tako što svako ko dođe na raskrsnicu mora da stane, uveri se da nikoga nema u raskrsnici i da tek tada nastavi dalje.
Ukoliko se pojavi više vozila pred raskrsnicom, u nju prvi ulazi onaj koji je prvi došao do znaka STOP. Ukoliko tri ili više vozača istovremeno dođe do raskrsnice, pravilo je da propuštate onoga koji vam je sa desne strane. Ovo se može učiniti kao spor proces ali proizvod je da nikada nemate više od jednog auta u raskrsnici a na taj način izbegavate mogućnost sudara. Amerikanci inače trube i ne mogu da shvate kada neko ignoriše STOP.
Da li možete da poverujete u održivost ovakvog sistema kod nas?
Da bi moja zapažanja ipak bila potkrepljena stručnim mišljenjem pozvao sam Damira Okanovića iz Komiteta za bezbednost saobraćaja da nam pojasni situaciju.
Damir kaže da je problem složen. "Prema saobraćajnim propisima vozač mora da se zaustavi na znaku STOP ali vozači vrlo retko postuju tu obavezu. Takvo ponašanje je donekle proisteklo i zbog loše postavljene saobraćajne signalizacije”.
“Zaustavna linija treba da bude postavljena na mestima na kojma imate dobra preglednost. Kod nas to često nije slučaj pa su vozači dužni da se zaustavljaju dva puta, i pred znakom stop i na liniji preglednosti. Vozači to ignorisu. Znak stop se postavlja na mestima na kojima vozači moraju da se zaustave i to je razlika izmedju znakova trougla i stopa”.
Na pitanje kako lečiti ovaj problem Damir okanović bio je veoma precizan: "Kazne NE, edukacija DA. Putari moraju bolje da promisle i organizuju postavljanje adekvatne signalizacije na raskrsnicama".
Damir je tokom razgovora takođe skrenuo pažnju na zanimljiv detalj kojeg mnogi vozači nisu svesni a tiče se zaustavljanja na pešačkom prelazu. Ukoliko naiđete na pešački prelaz koji u traci kojom se vi krećete ima nacrtanu zaustavnu liniju na početku zebre, dužni ste da se zaustavite isto kao da se pored pešačkog nalazi znak STOP.
Zaustavljanje je obavezno čak iako vozite pustim bulevarom u 4 ujutru kada nigde nema žive duše.
Nepoštovanje STOPa može da vas košta 5 000 dinara ukoliko vas u prekršaju uhvati saobraćajac. Ukoliko dođe do sudara, stvari se znatno komplikuju na svim nivoima.
Voleo bih da pročitam vaša mišljenja, iskustva i predloge rešenja.
Srećan put.
Ovo je arhivirana verzija originalne stranice. Izvinjavamo se ukoliko, usled tehničkih ograničenja,
stranica i njen sadržaj ne odgovaraju originalnoj verziji.
Rat u Ukrajini – 794. dan. Ukrajinski presednik Volodimir Zelenski izjavio je da je Ukrajini potrebno najmanje sedam PVO sistema Patriot i pozvao ukrajinske partnere da ne gube vreme kako bi se Rusiji uputio "odlučan signal".
Glasanje o Rezoluciji o Srebrenici pred Generalnom skupštinom Ujedinjenih nacija, prvobito planirano za 2. maj, pomereno je za najmanje četiri dana, jer Zapad želi da dobije na vremenu kako bi prikupio dodatne glasove.
Rat u Ukrajini – 793. dan. Juče su na frontu bila 93 borbena okršaja, najviše ruskih napada Oružane snage Ukrajine odbile su na pravcu Avdejevka, Bahmut, Liman i Novopavliv, saopštava Vojska Ukrajine.
Kina je usvojila zakon o carinama kojim želi da osnaži mehanizme odbrane svoje ekomonije nakon pretnji Sjedinjenih Američkih Država i Evropske unije da će reagovati na izvoz jeftinih kineskih proizvoda.
Borbe na istoku Ukrajine su se pogoršale, a ukrajinska vojska se "povukla na nove položaje na najmanje tri mesta duž linije fronta", rekao je danas vrhovni zapovednik Oružanih snaga Ukrajine.
Trideset izraelskih rezervista padobranaca rekli su da se više ne osećaju sposobnim da obavljaju svoje dužnosti i da neće odgovoriti na poziv da se pripreme za predstojeću operaciju u gradu Rafa na jugu Pojasa Gaze, javio je izraelski Kanal 12.
Borbe na istoku Ukrajine su se pogoršale, a ukrajinska vojska se "povukla na nove položaje na najmanje tri mesta duž linije fronta", rekao je danas vrhovni zapovednik Oružanih snaga Ukrajine.
Trideset izraelskih rezervista padobranaca rekli su da se više ne osećaju sposobnim da obavljaju svoje dužnosti i da neće odgovoriti na poziv da se pripreme za predstojeću operaciju u gradu Rafa na jugu Pojasa Gaze, javio je izraelski Kanal 12.
Francuski predsednik Emanuel Makron rekao je danas da bi francusko nuklearno oružje trebalo da bude jedna od tema u debati o evropskom sistemu odbrane.
Uzimanje suplemenata odnosno dodataka ishrani, može imati značajan uticaj na naše zdravlje, osiguravajući da organizam dobije sve hranljive materije koje su mu potrebne za normalno funkcionisanje.
Predsednica i direktorka muzeja Luvr Loren de Kar najavila je danas da bi čuvena slika Leonarda da Vinčija „Mona Liza”, poznata i kao „Đokonda”, zbog popularnosti mogla da bude izložena u posebnoj prostoriji u Luvru.
At least five people died and 33 were injured in a strong tornado that hit the southern Chinese city of Guangzhou today, the Chinese public service CGTN reported.
The vote on the Srebrenica Resolution before the United Nations General Assembly, originally scheduled for May 2, has been pushed back by at least four days as the West wants to buy time to gather additional votes.
American intelligence agencies claim that Russian President Vladimir Putin did not order the liquidation of his political rival Alexei Navalny, the Wall Street Journal reports exclusively.
The greatest danger threatens the upcoming Olympic Games in France, this year's main sporting event, comes a warning from the Soufan Center from New York, a non-governmental institution that deals with global analysis.
Former US Congressional aide Gregory Tosi wrote an article for the Washington Times, explaining why the proposed draft resolution on Srebrenica misuses the very term genocide and UN principles.
YouTube najviše zarađuje od oglasa koji se prikazuju za vreme trajanja video-snimaka. Korisnicima ovo smeta, naravno, ali su oglasi razlog zbog kog je servis dostupan.
Hyundai razvija takozvani Nano Cooling Film, odnosno foliju koja, prema najavama proizvođača, omogućava da se temperatura u vozilu drži pod kontrolom čak i u najtoplijim danima.
Audi je na sajmu automobila u Kini predstavio novi model na struju, namenjen tamošnjim kupcima koji izuzetno cene dodatni prostor na zadnjim sedištima.
Da je legenda rok muzike Kurt Kobejn, koji je umro pre 30 godina, danas živ, imao bi 57 godina. Neke njegove osobine, koje nismo dovoljno cenili, mogu nam pomoći da pretpostavimo kakav bi on bio danas.
Masovni protesti šire se američkim univerzitetima. Studenti protestuju zbog izraelske vojne kampanje u Gazi. Stotine demonstranata uhapšeno je do sada širom Amerike.
Komentari 91
Pogledaj komentare