Otkriven kiseonik u atmosferi Dione?

Letelica američke svemirske agencije NASA “Kasini”, koja kruži oko Saturna, otkrila je kiseonik u atmosferi Dione, ledenog meseca šeste planete od Sunca. Ne biste, međutim, želeli tamo da živite, napominju naučnici. Atmosfera Dione je pet triliona puta manje gustine od vazduha na površini Zemlje.

Život

Izvor: M. Milikšiæ

Utorak, 06.03.2012.

14:00

Default images

“Kasini” je detektovao ultra tanki sloj jona kiseonika na Dioni, tako redak da su uslovi tamo jednaki onima na 480 kilometara iznad Zemlje.

Na Dioni postoji svega jedan jon kiseonika na svakih 11 kubnih centimetara prostora, ali je to ipak dovoljno da se kvalifikuje kao atmosfera, istakli su naučnici.

“Znamo da je Diona izvor molekula kiseonika. To pokazuje da je molekularni kiseonik u stvari uobičajen u sistemu Saturna i da može proizaći iz procesa koji ne uključuju život”, izjavio je vođa studije Robert Tokar, iz Nacionalne laboratorije “Los Alamos” u Novom Meksiku.

Diona je jedan od manjih Saturnovih meseca, širine oko 1,123 kilometara. Orbitira oko druge najveće planete Sunčevog sistema svakih 2,7 dana, na udaljenosti od oko 377.400 kilometara, što je približno ista udaljenost kao između Zemlje i našeg satelita, naveli su stručnjaci NASA-e.
Dionu je 1684. otkrio astronom Đovani Kasini, po kome je i nazvana letelica, dok je sam mesec dobio ime po grčkoj boginji Dijani.

NASA je lansirala misiju “Kasini” 1997, a letelica je stigla do Saturna 2004, od kada je u njegovoj orbiti. Misija “Kasini” je više puta produžavana, a nedavno do 2017.

“Kiseonik na Dioni potencijalno se može stvoriti fotonima, ili visoko-energetskim česticama koje bombarduju ledenu površinu ovog meseca, podižući jone kiseonika tokom procesa”, objasnio je Tokar.

Druga teorija ukazuje da su Dioninu atmosferu možda stvorili geološki procesi na mesecu.

Diona je jedino stenovito telo sa atmosferom u našem Solarnom sistemu. Gusta atmosfera prekriva još Zemlju, Veneru i Mars, kao i Saturnov najveći mesec Titan.

Retka atmosfera na Reji, drugog po veličini satelita prstenaste planete, detektovana je 2010. godine i slična je ovoj na Dioni. To i otkriće ozona na ledenoj Dioni navelo je naučnike na zaključak da ovaj mesec ima retku atmosferu, ali je ova teorija potvrđena tek kada je “Kasini” uz pomoć plazma spektometra detektovao jonizovani kiseonik tokom bliskog prolaska u aprilu 2011, kada je letelica prošla na 503 kilometra od meseca.

Tada je zabeleženo da je Dionina atmosfera sačinjena od oko 2.550 jona na 90.000 kubnih metara, istakli su naučnici.

Ovo je arhivirana verzija originalne stranice. Izvinjavamo se ukoliko, usled tehničkih ograničenja, stranica i njen sadržaj ne odgovaraju originalnoj verziji.

Komentari 1